Det er efterhånden almen viden at de fleste anvender deres smartphones og tablets mere end de stationære computere. Derfor har der været et enormt fokus på at hjemmesider skal være mobilvenlige, men betyder det at desktop ikke længere er vigtig? Nedenfor gennemgår vi en sammenligning af website design med mobil versus desktop.
Fokus på det responsive design
De fleste vælger at designe deres website med et responsivt design nu til dags. Her er der tale om en fleksibel brugerflade, der skaleres og tilpasses, alt efter hvilken enhed brugeren anvender.
I mange anmeldelser af casino & bookmaker bonuskoder fremhæver folk altid at det er positivt, når en side har et ”mobilvenligt design”. Men faktisk er det responsive design meget mere end et mobilvenligt design. Det tilpasser sig til alle skærmstørrelser med alt fra desktop til smartphones, tablets osv.
Når du designer din hjemmeside med et responsivt design, vil din side blive tilpasset til skærmstørrelsen. På den måde kan brugeren altid navigere din side og læse tekst uden problemer.
Din hjemmeside skal se godt ud for alle
Med forretning bør alle potentielle kunder behandles ens. Måske ønsker at du fokusere mere på de mobile brugere, men du bør ikke glemme desktop. Forestil dig at du går ind i en forretning, og det hele er rodet. Motiverer det dig til at købe? Det samme eksempel gælder med din website. Uanset om der er tale om desktop eller mobil, skal det være pænt og organiseret.
Mobilvenlige sider klarer det bedre med Google
Google er verdens mest populære søgemaskine, og mange forretningsdrivende fokuserer på SEO, SEM og andre elementer til at rangere højt blandt søgeresultaterne. Men vidste du at Google også vurderer din hjemmesides mobilvenlighed?
Siden juli 2019 har Google haft en tilgang som hedder ”Mobile-first” indeksering. Det betyder at søgemaskinen først benytter en mobil enhed til at besøge din hjemmeside, når der vurderes om du har en god side. Hvis du ikke har et responsivt design, og Google har svært ved at navigere din platform, vil du ikke opnå de fordelagtige placeringer i Google søgeresultaterne.
Man kan altså sige at du kan arbejde lige så meget som du vil på SEO, SEM, blogindlæg og andet indhold, men hvis din side ikke er mobilvenlig, går al det hårde arbejde tabt.
Det er vigtigt at du først og fremmest optimerer din side med et responsivt design, hvis du ønsker at være blandt toppen, når folk søger efter ord, der passer til din forretning.
Konklusion – fokuser på begge ting
Derfor kan det konkluderes at det er vigtigt at fokusere både på desktop og mobile brugere, når du designer din hjemmeside. I dag er din hjemmeside nærmest din forretnings butiksvindue, og du vil naturligvis have at det ser godt ud for alle kunder.
Blot fordi at der er tendenser til at flere brugere anvender mobile enheder som tablets og smartphones, betyder det ikke at du bør afskrive de potentielle kunder, som anvender desktop. Derfor kan det være en god ide at gå i gang med at kigge på et responsivt design af din hjemmeside, hvis den ikke allerede har det.