Du har sikkert hørt om branding, men det kan være at du har spørgsmål i forbindelse med hvad det rent faktisk betyder på papiret og for din virksomhed. Selve ordet branding stammer fra USA, hvor man brandemærkede køerne, som et kvalitetsmærke, der også skelnede dem fra naboens køer.
Før i tiden var branding et navn, slogan, symbol, design eller en kombination af det hele. Men i dag er brand er hvordan folk forholder sig til dig, dit produkt, dine service og/eller din organisation. Derudover er markedsføring i form af hjemmeside, annoncer, løbesedler, og brochurer også en del af nutidens branding.
Den simple nøgle til de bedste brands
Gode brands står for ting, som ofte er et enkelt ord. Volvo står for sikkerhed og Harley-Davidson står for frihed. Det handler om at være anerledes og at stå ud i mængden, men på samme tid er det vigtigt at sætte grænser og sørge for at produktet er relevant.
Branding er relevant for alle virksomheder
Alle virksomheder har været små på et tidspunkt og derfor er det vigtigt at arbejde for branding helt fra start-up stadiet. Det gør du blandt andet ved at fortælle en historie om din virksomhed. Derudover er virksomhedens unikke styrker kerneværdierne i brandet.
Det er vigtigt at i overvejer grundigt, hvilke signaler der sendes til kunderne og at alle i virksomheden følger samme strategi. Hele organisationen, virksomheden, kunderne og direktionen skal bevæge sig, som en enhed i samme retning. Derfor er alle ansattes påklædning og opførsel også nøglen til et succesrigt brand.
Et brand knytter et følelsesmæssigt bånd til loyale kunder
Et brand er forskellen på et lommertørklæde og en Kleenex. Folk referer nu til dags direkte til et lommetørklæde, som et Kleenex, hvilket beviser styrken af deres brand. Det samme gælder når folk skal have et nyt betalingskort, hvor VISA er det naturlige valg for størstedelen af jordens befolkning.
Branding skal ikke kun få kunderne til at vælge jer fremfor konkurrenterne, men det skal også få jer til at være deres eneste løsning til et problem eller behov. Et brand er med til at levere et klart budskab. Det bekræfter jeres troværdighed og skaber brugerloyalitet, ved at benytte følelser til at knytte deres målgruppe med produktet eller servicen, hvilket giver kunderne motivation til at købe. Når du har et stærkt brand, så har du en god konkurrenceposition og mulighed at hæve prisen på dine produkter.