På engelsk kalder de det for User Experience (UX) og det er brugeroplevelsen af dit produkt. UX er en vigtig del af udviklingen af enhver hjemmeside eller app, men ikke mange mennesker ved, hvor vigtigt det er. Tænk over det, hver gang vi går online for at chatte med venner, besøger et online casino, fordi vi har Maria Promokode, eller blot finder nogle oplysninger, vi har brug for, vil vi gerne have, at siden skal se godt ud og være nem at bruge. Det er her UX kommer ind. Her er der flere lag, som du bør dække ind, for at opnå tilfredse kunder. Vi tænker på tekstformat, funktionalitet, brugervenlighed, brugergrænseflade, indholdsstrategi, interaktion med designet, det visuelle design og informationsarkitektur. Alt det kigger vi på nedenfor.
Informationsarkitektur leverer data til brugeren
Informationsarkitektur er hvordan du organiserer din app eller internetside. Det skal være nemt at finde frem til det man søger på din side. Mange gæster giver op, når de ikke finder det som de søger, fordi det virker til at være en uoverskuelig opgave. Derfor er det din opgave at gøre det overskueligt.
Vælg den rette tekstformat
Når du laver indlæg til de sociale medier, din hjemmeside og andre ting på nettet, er det vigtigt at folk kan læse det. Typografi er et nøgleelement inden for brugeroplevelse. Ikke alene er det vigtigt at tænke på stilen, men størrelsen. Mindre bogstavere kan være komplicerede at læse, mens for store bogstaver kan belaste øjnene. Typisk er det bedst at vælge tekst med en størrelse på 14 eller 16.
Har du ikke tid til at teste mange tekstformater, kan du overveje Open Sans, som er en sikker valgmulighed. Desuden er Montserrat en populær valgmulighed, som især Millenials er tilbøjelige til at synes godt om.
Det brugervenlige design
Brugervenlighed ligger nærmest i brugeroplevelsen. Hvad kan du godt lide, når du surfer på nettet? Det er sikkert en søgefunktion, mulighed for at gemme til favoritter, en overskuelig menu, undersektioner med underoverskrifter, mulighed for at klikke på links og lignende. Alt dette og mere til hjælper brugerne med at få en god oplevelse af dit produkt. Det er altafgørende for hvorvidt de vender tilbage igen i fremtiden.
Sådan lægger du en plan
Brugeroplevelsen (UX) er et omfattende koncept, som vi anbefaler at du læser bøger om eller ser videoer om. Meget kort fortalt skal du lægge en plan for hvem er din målgruppe. Det vil sige hvem har det problem, som du løser.
Hvordan løser du problemet? Hvad kan brugeren opnå med din løsning? Hvilke egenskaber er nødvendige til at opfylde det mål? Hvordan vil dit produkt se ud og hvordan vil det fungere? Det er spørgsmål som disse, som du skal kunne svare på for at levere en succesrig brugeroplevelse.
Lær af brugerne
Brugeroplevelse handler ikke blot om at skabe den perfekte plan til det sublime produkt. Faktisk kan du altid blive bedre. Derfor er det vigtigt at du benytter værktøjer til at analysere hvordan dine gæster bruger din app eller besøger din hjemmeside. Fx kan du tjekke hvad de søger på i søgefunktionen. Hvilke sektioner, der er de mest populære. Det er vigtigt at du konstant arbejder på at skabe et bedre og bedre produkt, ellers vil konkurrenterne hurtigt slå dig ad pinden.