Mange personer drømmer om at have en mobil app. Måske har du en god ide, som du ikke ved hvordan du kan få den ud i livet. Det hjælper vi dig med nedenfor, når vi kigger på hvordan du kan skabe din egen app til tablets og smartphones.
Tjek konkurrenterne
Du skal naturligvis ikke kopiere konkurrenterne, men det er en god ide at tjekke dem ud. På den måde kan du få inspiration til hvad konkurrenterne gør godt, og hvad du føler dig mangler. Fx er der mange casino spillesider og apps, og enhver person, som skriver om en Spilnu bonuskode vil tjekke andre anmeldelser, før de skriver deres egen.
Kom op med et godt navn
Det er vigtigt at komme op med et godt navn på din app. Det skal være nemt at huske, men også unikt nok til at det skiller sig ud blandt mængden. Undgå ordtryllerier, som er svære at regne ud hvordan det skrives.
Selv hvis du synes at det lyder smart, eller det har en særlig betydning, er det ikke en god ide, hvis det ikke siger sig selv. Tænk hvis en person hører om din app i en podcast, der er det vigtigt at det ikke kræver en forklaring af hvordan det skrives.
Tænk over farverne
Det er også vigtigt at du tænker over farverne. Mange folk bruger rød, da det siges at være en stærk farve, som fanger folks opmærksomhed. Tænk blot på Coca-Cola, som har rødt i deres logo. Gul er ligeledes en kraftig farve, som fanger folks opmærksomhed, og derfor bruger fx McDonalds den gule farve. Faktisk er McDonalds gået fra en rød til en grøn baggrund med deres logo og den beslutning kom ikke henover natten.
Hvis du har en miljøvenlig tilgang, er det en god ide at involvere grøn. Har du primært et feminint publikum, kan det være en god ide at arbejde med lyserød eller pink. Det vigtigste er at du læser op på farverne og vælger en eller flere i overensstemmelse dermed.
Sørg for både iOS og Android
Normalt koster det flere penge at lave en app til både iOS og Android, da det er to forskellige styresystemer. Har du budgettet til det, er det vigtigt at designe en app til begge dele. Det handler om at få så mange personer som muligt til at bruge din app, og du reducerer din potentielle målgruppe på betydelig vis ved at undgå iOS eller Android for at spare penge. I USA siger de ”Go big or go home”, hvilket betyder skal det gøres, skal det gøres stort, og det passer perfekt til fremstilling af mobile apps.
Forbered din markedsføringsplan
Der findes flere millioner apps og der kommer hele tiden nye. Derfor er det vigtigt at du ikke alene kommer op med en fed app, men også tænker over markedsføring. Nærstuder hvordan du vil sprede ordet om din app på YouTube, Instagram, TikTok og andre platforme.
Længere oppe har vi nævnt podcasts, og du kan også overveje at sponsorere en podcast for at de reklamerer din app. I den samme boldgade kan du samarbejde med influencers, som har et publikum i din målgruppe, og på den motivere flere personer til at downloade din app.